Robert
Menasse
v rozhovoru s Michaelem Marchem | |
Robert Menasse žije myslím ve Vídni
– anebo se přinejmenším tváří, že žije ve Vídni a často jej najdete v jeho
pracovně, v přestavěném bordelu požehnaném Genetem, poblíž starého
tržiště. Což může znamenat kterékoli místo ve Vídni, kde se Menasse podle
vlastního tvrzení roku 1954 narodil. Jedno je jisté – je očividně
nejvýznamnějším autorem své generace, tvůrcem vynikající trilogie
Dobré časy, křehký svět, Smyslová jistota a Zpětný náraz
a několika knížek esejů ke společenské estetice. V současnosti pracuje na
románu o svém předkovi Menassem ben Jisrael, narozeném roku 1605 v
Lisabonu, autorovi knihy Lidská zranitelnost a náklonnost člověka k
hříchu a hlavním vyjednavačem o opětovném připuštění Židů roku 1655
(po 370 letech kontaktů
zvenčí) do Anglie. Čte si noviny v Café Spurl a mezi návštěvou prádelny, nákupem vína a odletem do Berlína dává rozhovory. Rád kouří a rychle chodí. Porost jeho slov není třeba zalévat.
Mají umělci a romanopisci nějakou
představu o budoucnosti?
V budoucnosti se nachází otázka: budu
slavný ? – bude mé dílo slavné a ceněné? Umělci dokáží spokojeně žít ve
světě plném válek, bídy a nespravedlnosti – jen když si tento svět váží
jejich umění.
Dohrabat se zpátky do dělohy – člověk
chce být milován.
Je to naše pojítko se světem míru a
spravedlnosti – mějte mě rádi a všechno bude v pořádku.
Refrén je “love me or leave me” – chci
buď lásku, nebo klid.
Věčný příběh odchodu - (úsměv) pro
nevědomost druhého.
Groucho Marx řekl: “Dejte mi růži a
nechte mne být”. Ale někdo mu musel dát růži. Odkud vy berete svou
výživu?
Z reality – ale někdy je realita tak
nudná, že si o ní musím číst, abych ji cítil.
Takže si pošetile vytváříte vlastní
realitu, abyste přežil?
Občas si realita pošetile myslí, že se
může vytvořit bez umění.
Ve formě politika
Politika je prachbídné umění – politici
mají závazky. Politika je umění nalézat kompromisy, ale umění nesnáší
kompromisy.
A politici nesnášejí
umění.
Umělci říkají – a to je o důvod víc, proč
se mohou obchodníci a politici nesnášet – že jejich kompromisy nejsou
spravedlivé kompromisy mezi rovnoprávnými partnery, nýbrž nespravedlivé
kompromisy mezi mocnými a slabými partnery. Kompromisy, které nachází
Brusel mezi mnohonárodními spolky a mezi zájmy lidí v určitých oblastech,
nemohou být spravedlivé. Umělci nemají zájem o spravedlivý kompromis –
umělci nemají sebemenší zájem o jakýkoli kompromis.
Proč jste napsal svůj román ‘Dobré
časy, křehký svět’?
Nevzpomínám si .
Co se stalo pak?
Napadaly mne jiné myšlenky.
Ďábelské myšlenky?
Každopádně základní myšlenky tohoto
století.
Zachycené v obnažené zvědavosti
‘Dobrých časů, křehkého světa’.
Kde jsem se snažil ukázat, jak totalitní
systém obsadí hlavu a po určité době imploduje – kde jsem se pokusil
spojit oddělené kusy reality, které jsou potajmu spojené, ale v našich
očích zůstávají nezřejmé, oddělené.
(s pohledem z okna) Nejsem teď s to dávat
interview. Není to správná situace. Udělejme to později.
(o něco později u téhož stolu) Stát se
umělcem je dobrá volba, pokud poměrně v raném věku odhalíte, že jste
extrémně neurotičtí, extrémně zhroucení, zničení a vyhlížíte možnost, kde
vaše tvůrčí fantazie a destruktivní rysy mohou jako kompenzaci zplodit
alespoň minimální výsady. Být umělcem je dobrá profese, protože můžete při
práci pít. Jako umělec můžete půl dne sedět v kavárně a předvádět, že nic
neděláte, v rámci své práce. Jakékoli vysvětlení se začlení do vaší práce.
Můžete dělat, co chcete – a ve vůbec nejhorším případě děláte průzkum.
Shromažďujete postřehy o tom, jak funguje společnosti, shromažďujete
informace, které se náhle promění, když je slepíte a sloučíte vyprávěním
příběhu. Najednou zjistíte, že svět se točí tak, jak si to vaše prostá
duše představuje.
Proč jsme posedlí užitečností,
produktivitou – omlouváme se tím za výčnělek, na kterém
pracujeme?
Představa užitečnosti je označením zvyků:
“platívalo, bývalo, dělával, dělává.” V zásadě jsme užiteční tím, že jsme
zvyklí něco dělat – ale to je zvyk a zvyky mají jiné významy: meze,
hranice – mezi lidmi, například. Musíme překročit hranice, musíme
překročit zvyky. Snad to souvisí s faktem, že je velmi těžké přežít sám:
ostatní vždycky museli být užiteční. Skutečnost, že lidé mohou pomoci
druhým lidem přežít, dala lidstvu tento pocit síly. Ale všechno můžeme
použít i naopak: pomoci přežít, a zabít. Jsme zvyklí zabíjet.
Láska je krůček od
pekla
Když nás dlouho miluje jeden člověk,
chceme být sami. Chceme jedno: potřebovat chtít.
K samotě potřebujeme
obraznost.
Je velmi podivné slyšet frázi “Nedokážu
být sám”. Být sám je mým největším snem. Když mi bylo šest, byl jsem
poslán do internátní školy, ze které jsem odešel v osmnácti.
S tímtéž zubním
kartáčkem?
Mám talent zapomenout. Pamatuji si, že
jsem každou noc spal v místnosti s třiceti dalšími hochy, probouzel se s
třiceti hochy, šel do třídy s třiceti hochy, v poledne vcházel do jídelny
s třiceti hochy, zpátky do třídy s třiceti hochy a když jsem šli večer
spát, v ložnici bylo třicet hochů. Celá ta léta jsem chtěl být ve vlastním
pokoji, sám.
V nemocničním
pokoji?
Kde bych śi vymýšlel nemoci, abych byl
sám. Internátní škola měla špitál – ale problém byl v tom, že nejmíň
dvacet dalších chlapců napadlo totéž. Ráj pro mne bylo mít pokoj pro
sebe.
Ale v ráji jsou spousty andělů – v
ráji je plno
Historický ráj začal člověkem o samotě.
Pak Bůh řekl, že je nezdravé, aby člověk byl sám. Koncem historie byla
tahle internátní škola. Až dodneška, a je mi dvaačtyřicet, jsem neměl
nejmenší problém se samotou. Problémy začínají, když mi do pokoje vlezou
lidi. V pokoji můžu sedět a psát nebo nepsat, můžu přemýšlet, poslouchat
hudbu, kouřit anebo si vypít sklenku vína – po určité době vám při
nejlepší vůli neřeknu, jest-li to trvalo hodinu nebo osmačtyřicet hodin.
Veškerý čas je pro mne jeden těsný uzel – a to je nesmírně
krásné.
Hmotné uskutečnění
idejí.
Mám v hlavě příběh anebo svět – a rád jej
stavím, pokaždé podrobněji, konkrétněji. Problém je potom zapsat jej,
stránku za stránkou. Chtělo by to moci psát román jenom sezením a sněním s
nasazenou helmou, která vaše myšlenky přetransformuje pro počítač se
zapisovacím programem. Samo psaní je velmi tvrdá práce. Ale sedět sám a
snít a popíjet a kouřit a poslouchat hudbu je překrásné. Nejsem s to
pochopit lidi, kteří nedokážou být sami.
Ale vy nejste sám – máte
rodinu.
Občas jsem překvapen, že mám dceru. Když
sedím sám ve svém pokoji, na všechny tyto věci zapomenu. Když jdu domů a
najednou sedím se svou ženou u večeře a dítě mi cosi vykládám, moc se mi
to líbí – mám je takhle moc rád. Ale zároveň se nedokážu zbavit podezření,
že jsem v té chvíli herec. Hraju roli dospělého, který má rodinu, a občas
mám strach, že někdo pozná, že to není skutečné – že jenom
hraju.
Literární noviny, příloha Kultura
28.května 1997
|